Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad
Ad

Cum schimba TVA la incasare fata transporturilor?

Masura „TVA la incasare”, in vigoare de la 1 ianuarie 2013, a fost adeseori invocata de reprezentantii IMM-urilor, care au acuzat nu numai ca isi diminueaza cash-flow-ul platind TVA si impozite pe venit inainte de a-si incasa facturile, dar si ca sunt neprotejate in fata beneficiarilor, care intarzie tot mai mult platile. Masura noului Guvern nu vizeaza insa, asa cum s-ar crede, protectia micilor intreprinzatori, ci pe cea a bugetului de Stat, prin impiedicarea recuperarii TVA a tot mai multor firme.

Astfel, daca firmele cu cifre de afaceri sub 500.000 de euro pe an (adica zeci de mii de agenti economici) pot plati TVA doar in luna urmatoare celei in care si-au incasat factura (sau, daca nu o incaseaza deloc, dupa 90 de zile de la emitere), clientii lor nu-si pot deduce TVA de pe factura acestor furnizori decat dupa plata ei. Iar deducerea este valabila numai pentru platile prin banca, platile in numerar, totale sau partiale, ale unei facturi, conducand la imposibilitatea deducerii intregii TVA de pe factura.
Prin aceasta masura, Guvernul a urmarit in primul rand reducerea valorii TVA returnate si a evaziunii fiscale prin recuperare de TVA.
Peste 80% dintre cele circa 27.000 de firme care au ca activitate principala transporturile rutiere de marfuri (si detin si licenta de transport) au fost incluse „din oficiu” de ANAF in Registrul companiilor care platesc TVA la facturare.
La prima vedere, pe firmele mici de transport, care isi primesc rareori banii pentru serviciile prestate mai devreme de 90 de zile, masura Guvernului ar parea sa le avantajeze, deoarece astfel sunt finantate de Stat cu 24% din cifra de afaceri timp de 90 de zile pana cand isi primesc banii de la beneficiari. Problema apare cand beneficiarii pierd trei luni dreptul de a-si deduce TVA pana la plata facturii furnizorului de transport. Chiar daca pare de bun simt dreptul de a deduce TVA de pe factura de pe transport abia atunci cand si achita respectivele facturi, multe companii producatoare sau retaileri, obisnuiti in trecut sa se finanteze cu acest TVA dedus de la furnizori inainte cu cateva luni de a face plata, vor prefera acum sa lucreze cu firmele mai mari de transport, care nu intra sub noul regim fiscal.
Numai ca firmele de transport cu cifre de afaceri de peste 500.000 de euro sunt doar de ordinul sutelor si au deja camioanele prinse in contracte pe intern sau international. Iar tarifele lor sunt mult mai mari decat ale firmelor cu 1-5 camioane. Astfel ca nu vor avea prea multe optiuni. Sigur, cei care nu vor sa se lege la cap cu deducerea TVA la plata ar mai putea alege sa lucreze cu casele de expeditii si sa paseze, astfel, acestora problema deductibilitatii TVA.
In acest fel, casele de expeditii ar putea fi prinse intre furnizori de servicii cu plata TVA la incasare si beneficiarii cu regim fiscal normal, ceea ce ar face din societatile de expeditii si operatorii de logistica niste mari creditori ai beneficiarilor. Acestea oricum isi crediteaza clientii cu cateva sute de mii de euro, astfel ca noua masura le-ar aduce greutati si mai mari din punct de vedere al cash-flow-ului.
Iar producatorii si retailerii vor prefera sa plateasca un tarif mai mare de transport numai sa aiba dreptul de deducere a TVA la facturare. Este interesant de vazut si la cat se vor duce termenele de recuperare a TVA de la Stat in cazul marilor producatori si importatori, care inainte mai reduceau efectele recuperarii TVA la 6-8 luni cu TVA dedus imediat de la furnizorii de servicii, in conditiile in care plata facturilor se facea mult mai tarziu.
Influenta noii masuri menite sa faca mai multa ordine in mediul economic romanesc se va vedea cu adevarat abia peste cateva luni. Pana atunci, atentie la furnizorii cu care lucrati si evitati platile cash pentru a nu pierde avantajul deducerii TVA.

Articole similare

Ad