TRANZIT  | 
31.01.2018 / 
Alexandru Ionescu

In conditiile in care soferii romani pleaca pe capete in vestul Europei, iar multi dintre cei care raman sa lucreze in tara migreaza de la o companie la alta, firmele de transport iau tot mai mult in calcul angajarea unor straini ca soferi pentru a-si misca parcurile de camioane care stau in curte. Agentiile de recrutare s-au specializat in aducerea de asiatici, cu atat mai mult cu cat moldovenii si ucrainenii vor sa lucreze tot in vestul Europei. Sri-lankezii sunt cei mai interesati sa vina in Romania pentru un salariu de 600-700 de dolari, costul total de aducere, inclusiv comisionul agentiei de recrutare, fiind de circa 2.000 de euro. Greutatea vine din intocmirea dosarului de obtinere a permisului de munca, procedura care dureaza aproape patru luni, lasand la o parte alt timp pentru a obtine si viza Schengen. Ramane insa problema dobandirii atestatului profesional, pe care polonezii, slovacii si balticii nu o au.
 

S-au dus vremurile in care bonele filipineze reprezentau doar un moft al familiilor instarite. Acum patronii sunt atat de disperati ca nu mai au personal, incat aduc din Asia lucratori pentru toate domeniile. In vreme ce multi romani sunt stabiliti de ani buni in strainatate si refuza sa revina in tara, motivand ca salariile sunt mult mai mici, Romania a devenit o destinatie atractiva pentru asiatici. „Avand in vedere deficitul de forta de munca, avem cereri din toate domeniile. Am ajuns sa aducem fermieri, tractoristi, chiar si bucatari pentru hoteluri de cinci stele, lucratori in domeniul constructiilor, dar si laminoristi pentru industria metalurgica. Este o munca specializata, dar avem o sursa extraordinar de buna. Cerere exista si pe partea de sudura in petrol si gaze, unde, la fel, putem spune ca avem o sursa buna“, ne explica Gavriel Peisakh, directorul Isrom Interconections. Activitatea agentiei de recrutare a inceput in 2010, initial pe nisa bonelor si a menajerelor filipineze, o cerere inca mare la ora actuala, pentru ca mai apoi serviciile sa se dezvolte si in alte segmente cerute de piata muncii, iar astazi cele mai multe contracte sunt incheiate pentru forta de munca din Sri Lanka, Nepal, Indonezia, Vietnam, Thailanda si, mai nou, Bangladesh.

60 de soferi pentru o companie de transport din Bucuresti
Odata cu criza, tendinta actuala a angajatorilor este sa caute muncitori calificati, iar cererea pentru soferi profesionisti este din ce in ce mai mare, chiar daca volumele nu sunt direct proportionale, deoarece pentru a aduce un singur sofer dureaza, in medie, circa patru luni. In 2017, prin intermediul agentiei au fost angajati in Romania 10 soferi de camion, iar in 2018 cifra va fi in crestere cu peste 600%, ultimul contract de acest gen fiind incheiat cu o companie de transport foarte mare din Bucuresti. Asa cum povesteste Gavriel Peisakh, in noiembrie 2017, alaturi de reprezentantul transportatorului, acesta s-a deplasat in Sri Lanka, unde a organizat o selectie pentru mai multi soferi de camion, in cadrul unui test de condus la fata locului. „La preselectie s-au prezentat peste 300 de candidati, nici noua nu ne-a venit sa credem. Dintre acestia, reprezentantul angajatorului si cu mine am selectat in jur de 60 de soferi, pentru care am inceput deja procesul de recrutare. Criteriile de selectie au fost legate in primul rand de experienta lor internationala si de conducerea camioanelor cu volan pe partea stanga, pentru ca in Sri Lanka toate vehiculele sunt cu volan pe partea dreapta“, explica directorul Isrom. Momentan, contractul este in derulare, agentia fiind in proces de aducere a soferilor doriti de clientul sau, singurul impediment fiind legat de birocratie. „Din momentul in care noi incepem sa lucram actele pana cand soseste efectiv soferul aici dureaza in jur de patru luni, poate chiar putin mai mult, fiind vorba de Sri Lanka. Sunt foarte multe acte de facut si la ei in tara si aici, termene legale, proceduri legislative asupra carora nu putem interveni oricat ne-am fi dorit. Ideal ar fi sa fie simplificata aceasta parte a actelor si sa putem aduce persoana respectiva intr-o luna si jumatate, maximum doua, in loc de patru luni. Toata lumea ar avea de castigat, angajatorul s-ar folosi de forta de munca de care are nevoie, iar angajatul ar incepe sa munceasca, in acest fel putand sa-si ajute familia mai rapid“, explica Gavriel Peisakh.

Polonia si Cehia, pline de soferi asiatici
In ceea ce priveste soferii profesionisti, una dintre problemele serioase pe care le intampina angajatorii este cea a obtinerii atestatului, examen care se da in limba romana la Autoritatea Rutiera Romana, fara de care niciun sofer profesionist nu poate profesa. Peisakh ofera exemplul altor state din zona Romaniei, cum ar fi Cehia, Polonia sau Slovacia, unde exista companii mari de transport care au angajat foarte multi soferi asiatici pentru a lucra in Comunitate. „Este aceeasi Uniune, de ce la ei se poate si la noi, nu? Este o problema care trebuie rezolvata cat mai rapid.“ Viza Schengen, avand in vedere faptul ca Romania nu este stat membru, este un alt impediment in calea angajatorilor romani care vor sa se foloseasca de straini din state terte pentru a conduce camioanele lor in Comunitate. Potrivit raspunsului oferit de Ministerul Afacerilor Externe (MAE) la solicitarea Tranzit, in vederea efectuarii de deplasari in state membre Schengen, „resortisantii terti care detin vize sau permise de sedere eliberate de Romania trebuie sa se adreseze misiunilor diplomatice si oficiilor consulare ale respectivelor state membre acreditate in Romania“. Astfel, singura modalitate prin care un sofer asiatic poate obtine o astfel de viza este sa se prezinte la ambasada unui stat membru cu o invitatie din partea unei companii partenere a firmei de transport din Romania si cu o serie de acte necesare.
Directorul firmei de recrutare spune ca oricum soferii care vin sa munceasca pe camion au o perioada de timp in care profeseaza in tara, fiind mai multe formalitati de indeplinit, inclusiv preschimbarea permisului de conducere intr-unul recunoscut international, conform Conventiei asupra Traficului Rutier de la Viena din 1968 (in fapt, traducerea in mai multe limbi a datelor inscrise in permisul national), parte ce nu intra in atributiile agentiei. Motivul pentru care asiaticii aleg sa dea curs ofertelor de munca din Romania este strict legat de salarii, aici nivelul fiind mai mare decat in tarile de origine. Astfel, odata ce ajung la noi ei sunt extrem de motivati sa munceasca, iar angajatorul se poate baza pe ei minimum doi ani, cat dureaza majoritatea contractelor. In plus, prin faptul ca au conditii mai bune de lucru, strainii formeaza comunitati si isi aduc familia si prietenii. Deci, din acest punct de vedere, strainii sunt stabili. In Sri Lanka, un sofer de camion este remunerat la finalul fiecarei zile de lucru, iar castigul nu depaseste 400 de dolari pe luna, potrivit directorului Peisakh. „Aici vin pentru un salariu de 600-700 de dolari in transport national, pentru ei fiind un salariu atractiv, mai ales ca in Romania, ca si in Europa de altfel, este vorba de o legislatie de transport specifica, ce implica tahograf, pauze etc.“, explica recrutorul.

Comentarii (0)




Au mai ramas 1000 caractere

Comentariile vor fi publicate doar după moderarea acestora de către redactori. Nu vor fi publicate comentariile care conţin injurii, un limbaj licenţios, instigare la încălcarea legii, la violenţă sau la ură, precum şi acuzaţii fără acoperire. De asemenea, pentru o mai bună comunicare, vă rugăm să oferiţi o adresă de mail validă. Vă mulţumim!
Cancel or